מיקור חוץ (אאוטסורסינג) הייטק עושה שימוש אסטרטגי במשאבים שהינם מחוץ לארגון לצורך ביצוע פעולות, אשר עד לאותה נקודה בזמן, בוצעו על ידי עובדים מתוך הארגון תוך שימוש במשאבי הארגון. הביסוס הוא אסטרטגיה בה ארגון מתקשר חוזית עם חברה המבצעת במקצוענות וביעילות את מתן השירותים הנדרשים, והופכת בכך לשותף עסקי של הארגון.
למה, בעצם, ארגון זקוק לשירותי אאוטסורסינג הייטק?
מאז ומתמיד העסיקו ארגונים כוח אדם חיצוני לצורך ביצוע הפעולות הנדרשות שלא היה ביכולתו של הארגון לבצע על ידי עובדיו. הסיבות לכך יכולות להיות שונות ומגוונות מחוסר בידע מקצועי, דרך צווארי בקבוק הגורמים עומס בשל ביצוע פעולות קריטיות יותר וכלה בפעילות נקודתית מוגברת התחומה לפרקי זמן מוגדרים.
אם כן, מהו ייחודו של מיקור חוץ?
אם הזכרנו בתחילה את המילה “אסטרטגיה”, זה רק מכיוון שכל תחום מיקור החוץ נסב סביבה: בניגוד לימים עברו, מיקור חוץ אין פירושו העסקת עובד אחד (או מספר עובדים) לפרק זמן קצר ונקודתי, אלא העברת האחריות של תחום פעילות שלם ומסוים, לידי ספק שזו התמחותו, זהו תחום פעילות הליבה שלו, ולכן, תוצרי פעילותו יהיו, באופן טבעי, יעילים ומקצועיים בהרבה, מאשר היו עשויים להיות, במידה והיו מבוצעים על ידי עובדי הארגון עצמו.
האם אאוטסורסינג הייטק מתאים לארגון שלך?
כאשר שוקלים התקשרות אאוטסורסינג הייטק בארגון, ישנם שלושה דברים שאותם תצטרכו לבחון בקפידה:
- האם הארגון שלי בנוי לכך? אמנם, מרבית המנהלים בארגונים יענו מיד בחיוב על שאלה זו, אבל אאוטסורסינג הינו יותר מאשר “כיבוי שריפות” או מילוי מקום, ולכן, הוא חייב להיות מעוגן באסטרטגיה העסקית של הארגון. ארגון שאיננו מכוון יעילות, אלא דוגל בערכים שונים וסותרים לה, עשוי אמנם להתפתות להעסיק מיקור חוץ בתחום זה או אחר, אבל עד מהרה תגבר האסטרטגיה הארגונית על האפקטיביות של מיקור החוץ, ותדחק אותו החוצה מהארגון.
- האם משתלם לארגון שלי להעביר תחום מסוים לספק מיקור חוץ? עבור מרבית הארגונים התשובה המידית והנכונה תהיה חיובית, אבל, מעבר לכך, יש לבדוק גורמים נוספים כמו אפשרות הוצאה ראשונית גבוהה (הנובעת מהשקעות בטכנולוגיה, למשל), אשר עשויה להוות תנאי למיקור החוץ, גישה למידע מסווג (כנתונים חסויים של לקוחות או מידע בטחוני) וכן הלאה.
- מי יהיה הפרטנר הטוב ביותר לארגון שלי בתור ספק מיקור חוץ? בחירת ספק מיקור החוץ הינו פרט משמעותי מאד בהצלחתה של שותפות כזו. חוזה ההתקשרות (או אמנת שירות – SLA) בין הארגון לספק חייב להיות מפורט ככל האפשר ולהגדיר מדדים, יעדים, אחריויות ופרקי זמן מוגדרים לביצוע השגת היעדים השונים שבתחום אחריותו של ספק השירות. חוזה מעורפל ולא מפורט עשוי לרמוז לכם כי מדובר בספק שאיננו מקצועי ומיומן דיו, ולכן, עדיף לכם שלא להתקשר עמו, אלא לחפש ספק אחר.
לסיכום:
מעבר לכך שמדובר בייעול הארגון, מדובר בהעברת אחריות גדולה מכתפיו של הארגון אל ספק השירות. לכן, להחלטות האם להיעזר באאוטסורסינג הייטק ובמי מהספקים לבחור, ישנן חשיבות גדולה בהצלחת שיתוף פעולה כזה. החלטות שגויות בנושאים אלה עלולות לגרום לארגונים להפסדי זמן וכסף.