רחוק מהעין רחוק מהלב? אתגרים בעבודה מרחוק

תוכן עניינים

במהלך שנות המהפכה התעשייתית הפכו בתי החרושת, המפעלים והמשרדים ליותר מסתם “מקום עבודה”, למעשה, זה היה המקום בו בילו העובדים את מירב זמנם, בעוד הבית, החברים והמשפחה – נשארו מאחור. בשני העשורים האחרונים, עידן המידע, העידן הוירטואלי, עידן הניידות והמוביליות (ועוד כינויים אחרים ורבים, בהם כונה העידן שלנו), מאפשרת הטכנולוגיה המודרנית את הגמישות שבעבודה מחוץ למשרד. כיום, לא רק סוכני הנסיעות ועובדי השטח יכולים ליהנות מיום עבודה שאינו מתמצת לשעות עבודה נוקשות בקיוביקל מאובק, אלא גם רוב סוגי העובדים הקיימים, יכולים ליהנות מעבודה מביתם או מבית הקפה, בשעות הנוחות להם. השנים האחרונות הביאו לפריצת דרך ממשית בתחום התקשורת, שיתוף המידע והנתונים. על צורותיו השונות, מחשוב הענן מספק לארגון ולעובדיו (בארגון וגם בעבודה מרוחקת) כמעט את כל מה שהוא זקוקים לו.

אולם, בצידה של המגמה (המבורכת, יש לציין), עולים מספר אתגרים, אשר מאלצים ארגונים גדולים ומרובי סניפים או ארגונים גמישים, המעמידים בפני עובדיהם את האפשרות לעבוד מרחוק, לשקול בזהירות עבודה מסוג זה. כאב הראש הנובע מאתגרים אלה, הוא בעיקר שלך, מנהל ה-IT של הארגון.

ניתן לאבחן מספר אתגרים נפוצים, החוזרים על עצמם בארגונים המאפשרים עבודה מרחוק:

אבטחה – מידע מהווה את המשאב החשוב ביותר של ארגון, עליו יש להגן בכל דרך אפשרית. איומי האבטחה מחוץ לארגון ואף אלה שבתוך הארגון עצמו (משתמש שפתח מייל המכיל וירוס, למשל) הם רבים ואף מתגברים כאשר משתמשים מתחברים למערכת המחשוב הארגונית על ידי מכשירים פרטיים השייכים לו (טלפון חכם, מחשב נייד וכד’) אשר עליהם איננה חלה מדיניות האבטחה הארגונית. מן הסתם, הארגון איננו יכול לפקח על הימצאותם ועדכנותם של אמצעי האבטחה המותקנים במכשיר ולכן, הם מהווים סכנה של ממש.
התוויית מדיניות – כדי להתוות מדיניות, זקוק מנהל ה-IT למודעות לבעיה ולתמיכה מצד הדרג המנהל. לעיתים, בגלל סיבות שונות (כחוסר מודעות, תקציב מצומצם או סדרי עדיפויות שונים) הוא עלול למצוא את עצמו בודד במערכה, מנסה לסתום את פרצות האבטחה והאיומים ההולכים ומתגברים (בחסות העבודה מהבית והגישה המרוחקת) ומרגיש כמו הילד ההולנדי עם אצבעו התקועה בסכר.
הטמעה – כל שינוי טכנולוגי בארגונים דורש שיתוף פעולה מצד העובדים המשתמשים במערכת. האלמנטים הפסיכולוגיים (הפחדים וההתנגדויות) של משתמשי קצה ארגוניים שמרניים עלולים להיות לרועץ למנהל IT חדשני ומתקדם.
תמיכה – כאשר משתמש בארגונך מתקשה להתחבר לרשת, הוא יכול לקבל תמיכה (אפילו פנים אל פנים) ממחלקת התמיכה בארגון. כאשר מדובר בעבודה מרחוק, פתרון בעיה כזו הופך למסובך הרבה יותר.

לסיכום:

העבודה מרחוק, העברת עבודות מסוימות לפרילנסרים מחוץ לארגון ותופעות נוספות, שמקורן בטכנולוגיה הצוברת תאוצה, מעמידות בפני הארגונים אתגרים חדשים. יש לאבחן את האתגרים ברצינות הנדרשת, בטרם יהפכו לבעיות ממשיות.

הכתבה הועילה לכם? שתפו...

דילוג לתוכן