מכירים את האמירה הניהולית הנפוצה “כאשר אתה זקוק לעבודה יעילה, שכור עובד עצל כדי לבצע אותה”? אנחנו יכולים להיות משועשעים ממנה מאד, אבל במקרה הזה, האמירה מעט מוצדקת, מאחר כאשר מדובר בפעולות רוטיניות ומשעממות, אותן יבצע עובד חרוץ שוב ושוב, עובד עצל ימצא את הדרך הקלה והיעילה כדי לסיים אותה במהירות האפשרית. הוא יעדיף להשקיע זמן ומחשבה במציאת פתרון מקצר תהליכים ולא בתהליכים החוזרים על עצמם. עובדים “עצלים” יכתבו קטעי קוד VBA שיאפשרו להם לטפל במסמכי אופיס, במקום לעשות זאת ידנית, יבנו יישומים מבוססי קוד פתוח ויבצעו טריקים נוספים, הכל – רק כדי שלא ייאלצו “לעבוד”.
אוטומציה = עצלות? נהפוך הוא!
אוטומציה בארגונים היא מין פתרון, שעל פניו, נראה “עצל” למדי, אולם, הוא מאפשר למחלקות שירותי ה-IT לחסוך את זמני ביצוע של תהליכים באופן פרטני וידני, ממכן אותם וכך חוסך במשאבים לארגון. עם התפתחות הווירטואליזציה, זכתה האוטומציה למקום של כבוד, שכן, כיום, היא מאפשרת למחלקות ה-IT לצאת ממשבצת התפקיד הבסיסי של הקמת ותחזוקת מערכות המחשוב בארגון ולהפוך לאחראיות להטמעת פתרונות תוכנה ואוטומציה, מעין קבוצת פיתוח בפני עצמה. מובן מאליו כי עליית מדרגה זו דורשת שבירת ההרכב המסורתי של המחלקות ושילוב מפתחים ואנשי מקצוע אחרים במחלקה, וכמובן, הרחבת זווית הראיה המחלקתית ואף הארגונית כולה.
אוטומציה בניהול שרתים
את אחת הדוגמאות הנפוצות המוכרות ביותר לאוטומציה, ניתן לראות בכלי CM (Configuration Management) – ובמיוחד ניהול תצורת שרתים, אשר מאפשרים ניהול מספר גדול של שרתים פיזיים ווירטואליים בצורה מסודרת, הכוללת תפעול, ניטור שרתים, בקרה ועוד. במקרה של ניהול שרתים, גם כאן, תהליך האוטומציה עצמו עבר אבולוציה מעקרון הפעולה הבסיסי (Convergence) בו השרת המרכזי הכיל את התצורה הרצויה לסוגי שרתים שונים (שאורגנו על ידי כללים או קבוצות) ועל כל אחד משרתי הפרודקשן הותקן Agent, שיצר קשר עם השרת המרכזי בפרקי זמן נתונים וברגע שהיה שינוי תצורה כלשהו, הוא בוצע באופן אוטומאטי, לגישת ה-Immutable Servers, בו כמעט כל שינוי תצורה יוצר Image חדש של שרת, ומעדכן את המכונות הרצויות. כפי שנוכל לראות בדוגמה זו, במעבר בין עדכון דלתות בלבד לאימג’ים שלמים, גם אוטומציה מתפתחת בהתאם לצרכים ולטכנולוגיות ולכלים העומדים לרשותנו.
חסרונות האוטומציה
לאוטומציה שני חסרונות בולטים, אשר ניטרולם והתגברות עליהם, תוכל לצייד אתכם בכלי יעיל וחוסך משאבים. הראשון בהם הוא הסיכון בטעויות מתמשכות. כאשר תהליך מסוים נעשה באופן ידני, אמנם יש סיכוי לטעות אנוש (נקודה לזכות האוטומציה), אולם הסיכוי קטן לכך שאותה טעות בדיוק תופיע במספר מקומות. כאשר תהליך משוכפל באופן אוטומטי, איתו משוכפלות גם הטעויות הכלולות בו. החיסרון השני הוא פסיכולוגי בעיקרו, השאננות וחוסר הניטור הנובעים ממנה. כאשר איש IT הופך תהליך מסוים לאוטומטי, מחשבתית הוא מסמן עליו V וברוב המקרים איננו טורח לוודא כי אכן בוצע כהלכה (או בכלל בוצע).