הסיוט הגדול ביותר של כל בעל עסק ממוחשב עם רשת קטנה או בינונית הוא להתעורר יום בהיר אחד בבוקר ולגלות כי אחד מכונני הרשת ניזוק והמידע שעליו אבד.
הסיבות לאובדן מידע הן רבות : החל מהפסקת חשמל שגרמה לקצר, דרך בלאי של החומרה עצמה שהפכה אותה ללא שמישה ואפילו חדירה של גורם מבחוץ למערך הרשת הפנימי של החברה במטרה לפגוע בה לצרכי ריגול עסקי (הס מלהזכיר עובדים ממורמרים אשר עלולים למחוק את המידע במזיד מתוך החברה). לפיכך, עלינו לשאול את עצמנו לא רק כיצד נוכל לשחזר את המידע שאבד, אלא גם כיצד נוכל למנוע מכך לקרות שוב בעתיד.
שחזור מידע שאבד
ונתחיל דווקא עם שחזור מידע : במקרים הכי פחות גרועים, המידע עצמו קיים עדיין על הדיסק ואפשר אפילו לגשת אליו, אך מערכת ההפעלה לא יודעת שהוא קיים מכיוון שניתנה לה הוראה להתייחס למקום בו קיים המידע כשטח ריק. כאשר ייכתב מידע חדש לכונן, ייתכן כי הוא ידרוס את המידע הקיים. לפיכך, קודם כל יש לנתק את הכונן ולא לבצע עליו שום פעולות קריאה או כתיבה עד להתקנת תוכנת גיבוי על כונן אחר. לאחר שתוכנת הגיבוי מותקנת, יש לחבר את הכונן שוב ורק אז להפעיל את התוכנה מהכונן החדש.
מסיבה זו, אם עבדתם בעמדת מחשב מקומית, פנו אל אחראי הרשת שלכם בהקדם ואל תכתבו מידע נוסף לשטח שהוקצה לכם בכונן.
במקרים קשים יותר בהם הכונן כלל לא ניתן לקריאה, שחזור המידע יצטרך להתבצע במעבדה מקצועית אשר תפרק את הכונן ותנסה לדלות ממנו את המידע באמצעים פיזיים. אין צורך להסביר כי זו היא שיטת פעולה יקרה יותר שרצוי להשתמש בה רק כמוצא אחרון כאשר לא ניתן לשחזר את המידע בשום דרך אחרת.
גיבוי מידע באופן שוטף
על מנת למנוע את הסיטואציה שתוארה כאן, חשוב מאוד לדאוג לגבות את הנתונים החשובים לארגון באופן קבוע. כיום קיים מגוון גדול מאוד של שירותים עסקיים המציעים גיבוי מידע אוטומטי מכונני רשת של כלל המחשבים בארגון לשרתי גיבוי בענן. המשמעות של שירות גיבוי בענן היא שהעותק האחרון של כל המידע זמין מכל מקום ובכל שעה.
בנוסף לזאת, ניתן להגדיר אילו קבצים ספציפיים או חשבונות והגדרות לגבות, כמו גם כמה זמן אחורה. לדוגמה, אפשר לקבוע ליצור תמונת מראה של כל תיקיות My Documents עשרה ימים אחורה, כך שאפילו אם נמחק קובץ חשוב בתחילת השבוע, יהיה ניתן לשחזרו בסוף השבוע…
יש להדגיש כי רק גיבוי נתונים באמצעות שירות אמין ומקצועי הנמצא בארץ ונעזר בחוות שרתים ישראלית יבטיח לכם שחזור נתונים מיידי במידת הצורך. הדבר נכון גם אם מדובר בעשרות ג’יגה בייטים, אז לעיתים יהיה נוח יותר לשלוח את הגיבוי על גבי מדיה פיזית עם שליח אקספרס.
הסתמכות על שירות מעבר לים עשוי להתגלות כבעייתי כאשר דרושה תמיכה טכנית דחופה והמענה היחיד ניתן דרך דואר אלקטרוני, במיוחד אם מתחשבים בפערי השעות בין הארץ לאמריקה, כך שכל אובדן של שעה ללא מענה, עלול להיות מתורגם לאובדן הכנסות של אלפי שקלים לעסק .