בתור מנהלי חברות ותאגידים, נפח הנתונים אותו אנחנו אוספים אודות הלקוחות שלנו רק הולך וגדל בכמה וכמה סדרי גודל מדי מספר חודשים. אם בעבר היינו מוגבלים בעיקר למידע אותו המשתמש היה מוסר לנו מרצונו כמו למשל מספר טלפון, מקום עבודה, אזור מגורים וכו’, היום כאשר כל אחד כמעט משתמש בטלפון חכם וגולש ממנו באינטרנט שעות רבות בכל יום, אנחנו יכולים לקבל נתונים נוספים על הרגלי הצריכה שלו באמצעות מידע על האפליקציות בהן הוא משתמש, הרשתות החברתיות בהן הוא גולש, המיקום הגאוגרפי שלו, המקומות והעסקים בהם הוא נוהג לבקר וכך הלאה… השאלה היא כיצד מתמודדים עם כל כך הרבה נתונים אשר אינם מאורגנים בהכרח באותו אופן,
ה – Big Data? באמצעות שילוב טכניקות מסורתיות לניתוח מידע עסקי (BI) עם טכניקות אשר פותחו במיוחד על מנת לנתח Big Data, ניתן להפיק תובנות משמעותיות בעלות ערך עסקי אמיתי. את הביג דאטא נהוג לחלק לשלושה V אשר יחדיו יוצרים את הערך (Value) :
נפח (Volume) – המערכות לניתוח Big Data מסוגלות לאחסן כמויות עצומות של מידע שנאסף במשך מספר שנים, אך בעלויות מופחתת ובמהירות גדולה יותר לעומת פתרונות קודמים.
Velocity (מהירות) – היכולת של המערכת לנתח נתונים בזמן אמת ולהגיב להם. לדוגמה, אם המשתמש מתקרב אל מרכז קניות מסוים, ניתן לשלוח לו הודעה עם כל המבצעים התקפים באותה השעה במקום.
Variety (גיוון) – הכוונה היא לאיסוף של נתונים ממספר מקורות מגוונים והצלבת הנתונים ביניהם. לדוגמה, על מנת להפיק תובנה אודות הרגלי הקניה של הלקוח באינטרנט, יש לקבל מידע הן ממנועי חיפוש והן מאתרים או אפליקציות שונות בהם הוא משתמש. מיקום מיקום ושוב מיקוםממש כמו האמרה הידועה, גם את התובנות המשמעותיות ביותר בכל הקשור ל – Big Data בדרך כלל מפיקים מניתוח המיקום הפיסי של המשתמש. מעבר לחברות צריכה אשר משגרות פרסומות מבוססות מקום ללקוחות, גם חברות אבטחה ובנקים יכולים להשתמש ב – Big Data על מנת לנסות ולנבא האם פעולות כגון קניות בכרטיס אשראי והוצאת מזומנים בחו”ל הן לגיטימיות או שכנראה מדובר בכרטיס אשראי גנוב, אז יש לחסום את הכרטיס באופן מיידי עוד לפני שהלקוח גילה שכרטיסו נגנב או שוכפל…
לפני שקופצים למים – שאלת הפרטיותלמרות שאפשרויות הניתוח של ה – Big Data הן כמעט בלתי מוגבלות, חשוב לקבל את אישורם של המשתמשים לפני שמתחילים לאסוף מידע אודותיהם. לרוע המזל, החברות הישראליות ידועות לא פעם בכך שהן מחתימות את הלקוחות על הסכמי שירות מעורפלים ובלתי ברורים ולכן הלקוח הישראלי הופך להיות חשדן יותר ויותר עם השנים.
לעומת זאת, אם שני הצדדים יבינו את היתרונות של השימוש ב – Big Data כגון האפשרות להתאים לכל לקוח מוצרים המתאימים להעדפותיו ולשלוח לו מבצעים אטרקטייבים, אין ספק ששני הצדדים ירוויחו מכך בטווח הארוך.
|
הכתבה הועילה לכם? שתפו...