מבחינה טכנולוגית, פתרונות ענן נחשבים כבר לחדשות ישנות. כולם מכירים אותם, כולם מודעים להם, ובכ”ז, חלק מהארגונים בוחרים שלא לאמץ אותם. ישנן לכך סיבות ללא מעטות, מחסמים פסיכולוגיים ל”הוצאת” המידע (והאחריות עליו) אל מחוץ לשרת הארגוני ולכתלי הארגון, דרך חששות הנוגעים לאבטחת המידע וכלה בקשיים טכניים או אנושיים. בכל זאת, כאשר מסתכלים ניתן לראות כי לארגונים שכן עברו לנצל את יתרונות פתרונות מחשוב הענן, ישנם מספר מאפיינים מובהקים המשותפים להם.
פתרונות ענן והצורך בבשלות טכנולוגית
חלק גדול ממנהלי ה-IT בארגונים פועלים כסוכני חדשנות, כשהם מקפידים לצייד את הארגון בוהם עובדים ואת עובדיו בכלים החדישים ביותר, בעדכוני הטכנולוגיה האחרונים, ובעצם, בכל דבר אשר עשוי להוות יתרון עסקי על המתחרים. ארגונים כאלה הם חלום חייו של כל איש IT , ולכן, הם תמיד יהיו בקדימת הטכנולוגיה, צעד אחד לפני כל מתחריהם.הארגונים הללו היו הראשונים שאימצו לחיקם פתרונות ענן, והם עשו זאת בשמחה רבה, ביעילות, ומתוך הידיעה הברורה כי צעד כזה נכון עבורם עסקית, בדיוק כפי שהוא נכון עבורם מבחינה עסקית.
פתרונות ענן והצורך בבשלות ארגונית
טכנולוגיה ובשלות טכנולוגית הן דבר נהדר, אבל אם הארגון לוקה בחוסר בשלות ארגונית, הטכנולוגיה יכולה להיות המודרנית והיעילה ביותר, היא לא תביא שום תועלת לארגון, פשוט משום שהוא לא יעשה בה שימוש. בשלות ארגונית אין פירושה הנחתת תכתיבים מגבוה, מראש הארגון כלפי העובדים, תוך כדי הצהרה “ככה אנחנו עובדים עכשיו, תתמודדו עם זה!”. בשלות ארגונית אמיתית פירושה בניה איטית ומתוכננת של החשיפה לטכנולוגיות, לכלים ולגישות, אשר איננה פוסחת על אף אחד מעובדי הארגון. בשלות ארגונית אמיתית ממוקדת בעובדים וביצירת הקשר הנכון ביניהם לבין הטכנולוגיות, תוך שימת דגש על נקודת המבט של העובד כמשתמש בטכנולוגיה, ויתרונות השימוש בה עבורו (לייעול עבודתו, לקיצור תהליכים, לפתירת עומסי עבודה קיימים וכד’). הבשלות הארגונית, נוגעת, כמובן, גם לדרגים המנהלים, שבלעדיהם, כל תהליך לא יתקדם.
פתרונות ענן מצריכים בשלות ארגונית ובשלות טכנולוגית גם יחד
האמת היא, שלעיתים קרובות נמצא קורלציה ברורה בין בשלות ארגונית לבשלות טכנולוגית, ונפגוש אותה בעיקר בארגונים הצעירים והפתוחים יותר לקבלת שינויים. אבל, מסתבר, כיגילו הכרונולוגי של הארגון פחות רלוונטי לאימוץ טכנולוגיות כמו פתרונות ענן. מהשקובע במקרים אלה, הוא ההרכב האנושי של ההנהלה והעובדים, יכולתם להיחשף לפתרונות חדשים, שאינם בהכרח נמצאים ב”קופסה” או במשבצת הפעילות השוטפת של הארגון, ויכולתם לבחון כל טכנולוגיה או פתרון לגופו, ללא חסמים שהם תוצאה של שיקולים הזרים לעניין (כמעצורים פסיכולוגיים, למשל). יכולתו של הארגון להתייחס נקודתית לסוגיה, דרך קריטריונים של ייעול, אפקטיביות, רווח, התפתחות (כל המונחים הרלוונטיים לגוף עסקי) מהווה יתרון בכל תחום, ובתחום הטכנולוגי במיוחד.