מייל בענן הוא למעשה מושג כללי הבא לתאר כל שרות דואר אלקטרוני שפועל באמצעות שרת מרוחק. בניגוד לדואר אלקטרוני מסורתי כגון זה בפורמט POP, ההודעה שנקראה נשארת על גבי הענן, כך שאפשר לקרוא אותה שוב מכל מכשיר או מחשב שיש לו גישה לענן. למעשה, שירת הדואר המפורסם של Gmail הוא בעצם שירות דוא”ל בענן המיועד בעיקר ללקוחות פרטיים, אך קדמו לו שירותים כגון Yahoo Mail ו – Hotmail.
כפועל יוצא מכך, שירות דוא”ל בענן מספק גם יתרון עקיף נוסף, כיוון שהוא מפחית את העומסמתוכנת הדואר המקומית. לדוגמה, אין יותר צורך לשמור קבצי ארכיון ענקיים של Outlook ולייבא אותם כל פעם שמתקינים מחדש את מערכת ההפעלה של המחשב או מבצעים שינוי בקונפיגורציה של הרשת הפנימית (בארגונים). לא חייבים אפילו למחוק את ההודעות הישנות שהצטברו, למרות שאנשים רבים עדיין מעדיפים לעשות זאת על מנת לשמור על הסדר הטוב.
פתרונות דואר אלקטרוני בענן לעסקים
כאשר מדובר על מייל בענן לעסקים, יש לשרת ייעודי בענן מסוג Online Exchange מספר יתרונות נוספים ובראשם תשלום חודשי זול יותר מכיוון שאין צורך להקים תשתית נפרדת לשרת דואר ארגוני וגישה נוחה מהמכשירים הפופולאריים בשוק, כולל טלפונים חכמים בהתבסס על קוד ה – PIN שלהם. יתרון נוסף הוא סינון פרטני יותר המונע זליגה של מידע רגיש החוצה (Data loss prevention).
כמו כן, מכיוון שמדובר בשירות עסקי והחברה המספקת את השירות מחויבת לתת ללקוחותיה שירות רציף של 99.99% מן הזמן, הרי שהמידע מגובה בו זמנית במספר עננים (שרתים), ולכן תופעה כמו אי יכולת לקרוא הודעות במשך מספר שעות (כפי שקרה לא אחת בשירותי דואר חופשיים) לא יכולה לקרות. בנוסף לזאת, השרת מסוגל לסנן ולהתריע על ספאם, ניסיונות פישינג או וירוסים לפני שהם מגיעים ל – Firewall של הארגון ובכך למנוע פתיחה של הודעה מסוכנת בשוגג.
תכונה נוספת של שירות דוא”ל בענן שלא ניתן לקבל בשירות דואר מבוסס ווב בלבד הוא סנכרון עם מערכת הפגישות והאירועים של הארגון, כמו גם שירותי Lync ו – SharePoint. לדוגמה, אפשר לשלוח מייל מתוך מערכת SharePoint כאשר מאחורי הקלעים Exchange Online הוא זה שמטפל בשליחת ההודעה.